Kouření

Kouření

Kouření je velmi starý a velmi rozšířený zlozvyk. Víte jak přestat kouřit? Nebo jak před kouřením ochránit své děti?

Historie kouření

Historie tabáku a kouření je velmi stará, tabák se na americkém kontinentu objevil asi 6000 let před naším letopočtem, tehdy ho američtí indiáni užívali jako lék a halucinogen, při náboženských či bojových obřadech. Asi 1000 let před naším letopočtem se začal používat i ke kouření. Po návratu Kryštofa Kolumba z Ameriky se tabák začal pěstovat ve Španělsku a poté se rozšířil do celé Evropy a dál do světa.

Zákaz kouření

Na přelomu 19. a 20. století bylo kouření považováno za určitou společenskou prestiž. O sto let později se po celém světě rozpoutal proti kouření ostrý boj. Byla prokázána vysoká škodlivost kouření a jeho spojitost se vznikem karcinomu plic, ale i dalších druhů rakoviny a jiných onemocnění. Ve spoustě zemích začal platit zákaz kouření ve veřejných prostorách, na zastávkách hromadné dopravy a také v restauracích.

Účinky kouření

Tabákový kouř obsahuje přes šedesát karcinogenních látek, které mohou zapříčinit zhoubné nádory. Kouření způsobuje aterosklerózu, jejímž důsledkem jsou mozkové cévní příhody a infarkt. Kouření se podílí také na stárnutí kůže. Nejrizikovější je kouření v těhotenství – zvyšuje se pravděpodobnost potratu, jsou velká rizika poškození plodu, miminka mívají nízkou porodní váhu.

A co se děje v těle, když přestanete kouřit?

Významné datum bývá nejlepším dnem, kdy přestat kouřit. Podle psychologů pomáhá „odstřihnout se“ od starého života s nevhodnými zvyky. Takhle reaguje vaše tělo, když ho přestanete zamořovat jedy z cigaretového dýmu.

Típli“ jste tu poslední a jste plní odhodlání. Dobře. Právě jste si tak začali prodlužovat život – u kuřáků totiž existuje trojnásobná pravděpodobnost, že zemřou před 60. narozeninami na širokou škálu nemocí od plicních, přes cévní, srdeční, nádorové, jaterní, ledvinové … prostě kouření škodí všem orgánům bez rozdílu. Včetně kostí, vlasů, zubů, pleti, dechu, nehtů a hojení ran.

To už jste nejspíš slyšeli mockrát. Pojďte se ale podívat, co se v organismu stane, když přestanete.

20 minut: klesne krevní tlak i tep na normální hodnoty a naopak se zvýší prokrvení ruku i nohou.
8 hodin: obsah jedovatého oxidu uhelnatého klesne na polovinu a hodnoty nikotinu o 90 %.
10 hodin: v tuto chvíli začíná mírně klesat riziko infarktu, obsah kyslíku v krvi se postupně vrací k normálním hodnotám.
1 den: tělo vyloučilo oxid uhelnatý, a protože se čistí dýchací soustava, začínáte kašlat. Mozek zoufale volá po další dávce jedu.

Odvykání bolí, ale prospívá

2 dny: organismus se zbavil nikotinu. Mírně se vám zlepšuje čich a chuť. Nervová zakončení se začínají regenerovat, ale zároveň stoupá nervozita a podrážděnost.

3 dny: lépe se vám dýchá, protože se pominulo křečovité sevření průdušek pod vlivem zplodin, které se vylučují močí. Prohlubuje se kapacita plic. Stoupá pocit neklidu, přichází první vážná krize.

1 týden: denně prožíváte asi 3x denně strašnou chuť na cigaretu. Nálada nestojí za moc, prožíváte úzkost a depresi. Také vás bolí hlava a hůř zvládáte stres.

3 týdny:pokud jste byli jen průměrným kuřákem, záchvaty chuti na cigaretu se snižují na asi dva za den. Točí se vám ale hlava, hůře spíte a neumíte odpočívat. Zato klesá riziko srdeční příhody a zlepšuje se funkce plic.

Měsíc je důležitá hranice

1 měsíc: až po tak dlouhé době se vrací k normálnímu stavu prokrvení vašich dásní. Postupně odcházejí vzteklé nálady, vrací se klid a zlepšuje se soustředění, začínáte lépe spát.

2-3 měsíce: zlepšuje se prokrvení končetin, přestávají typické svíravé bolesti v lýtkách. Lépe se vám chodí i běhá, méně se zadýcháváte. Pokud jste něco přibrali, teď už by to nemělo být nijak výrazné

4-9 měsíců: postupně polevuje chronický kašel. Odchází také dušnost, chrapot a pískání na plicích. Býváte méně nemocí, protože dýchací cesty se regenerují. Máte mnohem víc energie.

A až teprve po letech!


Do jednoho roku se sníží na polovinu riziko cévních onemocnění, srdečního záchvatu a mrtvice. Zvyšuje se imunita, jste méně nemocní s běžnými nemocemi.
do 5 let klesne na polovinu nebezpečí infarktu
do 10 let se zmenší na polovinu možnost onemocnění rakovinou plic. Pravděpodobnost infarktu bude nyní stejná jako u nekuřáků. Totéž platí pro nádor na slinivce a vznik cukrovky. Ovšem teprve nyní začíná klesat riziko rakoviny jícnu, úst a krku
do 13 let: pravděpodobnost, že přijdete o zuby, je nyní stejná jako u nekuřáků
do 15 let: až nyní je váš kardiovaskulární systém v takovém stavu, jako byste nikdy nekouřili

Nekouření je i o penězích

Přestanete-li kouřit, ušetříte denně zhruba 80 korun.

Za měsíc už to je 2400 Kč

za rok 29500 Kč

za 35 let víc než 1 milion Kč!

A to již stojí za zamyšlení ;)… Co vy na to?

Update příspěvku

Na žádost Romana v komentářích přidáváme par rad jak přestat s kouřením.

Metody odvykání

Základním předpokladem pro úspěšné odvykání je rozhodnutí přestat kouřit. Neexistuje žádná zázračná metoda, která by vás bezpracně odnaučila kouřit. Ať už vyzkoušíte cokoliv, v každém případě to bude potřebovat vaši vůli a vaše rozhodnutí. Žádná odvykací metoda není bezbolestná, jednoduchá ani bezpracná.

Omezování počtu cigaret, kouření cigaret „light“, rostlinné cigarety

Na začátku uvedeme metody, o kterých sice mnoho kuřáků a mluví a také je zkouší, avšak v podstatě jimi jen obelhávají sami sebe. Ani omezení počtu vykouřených cigaret ani přechod na tzv. lightky vás nezbaví návyku. Pokud chcete dále kouřit, kuřte a neplýtvejte energií na to, že se budete přesvědčovat o prospěšnosti lightek. Pokud chcete opravdu přestat kouřit, musíte přestat úplně a navždy.

Ani tzv. rostlinné cigarety (např. eukalyptové) nelze doporučit. Také zde při spalování vzniká mnoho škodlivých a karcinogenních látek a tyto cigarety nejsou „zdravější“ než klasické.
Ilustrace

Náhradní nikotinová terapie

Toto je v současnosti nejvíce preferovaná léčba a také nejvíce účinná. Minimalizuje abstinenční příznaky z nedostatku nikotinu a dává tak odvykajícímu člověku možnost vyrovnat se především s psychosociální závislostí na kouření. Tu samozřejmě také nelze podceňovat. Mnohé rady, jak si poradit s psychosociálním návykem,nejdete na těchto stránkách, můžete také navštívit některou z poraden pro odvykání kouření.

Preparátů pro náhradní nikotinovou terapii existuje celá řada a každý si může vybrat formu i dávku, která mu nejvíce vyhovuje. Náhradní nikotinové terapii a jednotlivým typům přípravků je věnovaná zvláštní sekce.

Rostlinné nebo homeopatické přípravky

V dnešní době spíše ustupují do pozadí. V naprosté většině případů se jedná o placebo, tedy o látky, které nemají žádný skutečný efekt. Pokud jim však člověk důvěřuje a spoléhá na ně, mohou mu v odvykání pomoci. Existují také přípravky, po jejichž užití má cigareta „divnou chuť“, protože reagují s cigaretovým kouřem. Některé tyto látky mohou mít i nežádoucí účinky a jejich užívání není vhodné.

Špičky

Špičky, někdy s mentolovou vůní, kterými pouze manipulujete v prstech nebo je držíte v ústech. Nemůžete si je zapálit a neobsahují žádný nikotin. Pokud vám chybí právě manipulace s cigaretou, mohou vám takové špičky pomáhat.

Hypnóza, akupunktura, alternativní metody

Ačkoliv tyto metody nemají žádný „skutečný“ účinek, přesto mohou pomáhat lidem, kteří si je přejí a důvěřují jim. Mohou být součástí psychické podpory a rozhodně proti nim nelze nic namítat ze zdravotního hlediska.

Zdroj: Zdrave.cz , Centrum.cz

4 Komentářů

  1. Roman

    To je vše hezké a když si to spočítám tak …. 3 krabky denně je o něco víc než se uvádí v příkladu… Ale aby jste sem napsal jak přestat tak to ne… Novoročné závazky u mně prostě nemají smysl :(…

    Každopádně dík za článek.
    Roman

    1. Lukas

      Tolik informací v pár slovech… Dik

  2. Pan Kapištník

    Kouření není zlozvyk, ale závislost – nemoc (nikotinismus). Kuřák nekouří proto, že by chtěl, ale proto, že nedokáže přestat.

  3. Rob

    Pan Kapistnik,

    v podstate mate recht, ja jsem musel k samanovi /ukrainskemu, sedi u prasne brany :D/ aby mne to odnaucil bo nic jineho nezabiralo. Ted jsem skoro 15 let cisty 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *